Hogyan győzd le pénzügyi nehézségeket? – 2. rész

Esettanulmány egy pénzügyileg kivéreztetett cég sikeres talpra állásáról – 2. rész

Válság

Milyen lépéseken keresztül jutottunk el az előző blogban említett céggel a sikerig?

Amikor egy céggel nekikezdek dolgozni, akkor mindig szeretem megnézni a pénzügyi struktúráját. Üzletáganként mennyi a bevétele, árréstömege, készletforgási sebessége, stb. Mennyi pénzt költ a különböző kiadásokra, mint pl. személyzet, energia, alvállalkozók, beszállítók, stb. Mennyire hatékony a személyzet, mennyi pénzt termelnek átlagosan a cégnek, és ebből mennyit visznek el.

Zárójelesen jegyzem meg, hogy ebben nagy segítségemre van a Cashflow Hatékonyság szoftvercsomag.

Ezeket az adatokat be kell szerezni, össze kell gyűjteni több évre visszamenően, hogy az elemzéseket el lehessen végezni.

Az, hogy milyen struktúrában vizsgáljuk a dolgokat, az attól függ, hogy a cég mivel foglalkozik, és milyen célokat akar elérni.

A jelen autókereskedő cégnél is felrajzoltuk a cég pénzügyi struktúráját olyan formában, amely mind a tulajdonos, mind pedig a menedzsment számára könnyen értelmezhető adatokat szolgáltatott.

Eddig, e pénzügyi struktúra hiányában nem volt sem a tulajdonosnak, sem a menedzsmentnek lehetősége arra, hogy bármilyen kontrollt is gyakoroljanak a cég pénzügyei felett.

Miután összeálltak az adatok, elkezdődött az elemzés: mi milyen trendet ír le, hol voltak jelentősebb változások, hol mennyit termelt a cég, az egyes arányszámok hogyan alakultak.

Volt miről beszélni, és találtunk érdekes dolgokat. Megjegyzem, hogy a múlt elemzése csak addig érdekes, amíg az ember megtalálja az igazi okokat, és le tudja vonni a tanulságokat is. Általában igaz, hogy a problémák mélyén van egy olyan ok, ami szinte valamennyi problémáért felelős.

És ezen ok mögött van valami hibás gondolat is.

A jelen cég esetében a pénzügyi valamennyi problémát az okozta, hogy a cég – az eladások szempontjából legfényesebb időszakaiban is – cashflow veszteséget termelt anélkül, hogy a tulajdonos és a menedzsment ennek tudatában lett volna.

Arra kérdésemre, hogy melyik volt az elmúlt 5 esztendő közül a legsikeresebb, a menedzsment tagjai egyértelműen megjelölték a 2006-os esztendőt – és ez igaz is volt az eladott autók darabszámát illetően – miközben ez az év szinte minden negyedévében negatív árrést termelt az új autó eladásokat tekintve.

Ezek a lappangó pénzügyi problémák ugyanakkor azonnal a felszínre törtek, ahogy a cég bevétele jelentősen elkezdett csökkenni.

Kerestük, hogy mi volt az az alapvetően hibás gondolat, amely a többi pénzügyi problémát is generálta. Valójában két tényező játszott szerepet a helyzet kialakulásában ennél a cégnél:

1. Az eladáson, pontosabban az eladott darabszámon volt a hangsúly, nem pedig az életképességen.

2. Nem volt pénzügyi kontroll a folyamatok fölött, ami kimutathatta volna a cég rossz irányba haladó pénzügyi trendjeit.

E két tényező okozott minden egyéb helyzetet.

Az ezek mögötti hibás stratégia pedig az volt, hogy a nagy eladott darabszám miatt megszerezhető bonusz volt az elsődleges rendező elv a cég életében.

Az eladott darabszám helyes stratégia akkor, ha fix árréssel dolgozik egy cég, mint pl. az importőr.

De egy kereskedő esetében nem biztos, hogy tartható egy fix árrés, és a kizárólag a darabszámra való fókuszálás óhatatlanul is behozta a veszteséggel, azaz negatív árréssel történő eladásokat is.

A folytatást a következő blogban fogod látni… :)

Horváth Zoltán
Cashflow Mérnök

Ajánlom másoknak is:
  • Print
  • PDF
  • email
  • Google Bookmarks
  • Digg
  • Facebook
  • blogtercimlap
  • LinkedIn
  • Live
  • MSN Reporter
  • blogmarks
  • MyShare
  • MySpace
  • NewsVine
  • Technorati
  • RSS
  • Mixx
  • Twitter

4 hozzászólás “Hogyan győzd le pénzügyi nehézségeket? – 2. rész” bejegyzésre

  • Papp István szerint:

    Ez nagyon érdekes bejegyzés volt, jó belátni a kulisszák mögé. Bár első olvasatra az 1-es 2-es pont tünt nekem a lényegnek, de a másodikra megtaláltam az igazi értéket a sorok között: “Általában igaz, hogy a problémák mélyén van egy olyan ok, ami szinte valamennyi problémáért felelős. És ezen ok mögött van valami hibás gondolat is.” Remek. Köszönöm.

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves István,

    nagyon örülök, hogy sikerült kivenned a számodra értékes gondolatot! :)

    Válasz

  • Juhász Gábor szerint:

    Kivizsgálóként csak gratulálni tudok a fantasztikus
    eredményekhez.
    Az idő pénz kontrol energia

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves Gábor,

    nagyon kösznöm a gratulációt! Bár az igazi teljesítményt természetesen a cég vezetői adták, a gratuláció őket illeti! :)

    Válasz

Itt lehet hozzászólni !

Családi Élettervezés

Családi Élettervezés

Itt az ideje, hogy átlásd az összes pénzmozgásodat!

Családi Élettervezés

Naptár
június 2010
H K S C P S V
« máj   júl »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
Huszárvirtus

Huszárvirtus az értékesítésben

Szeretnél-e egy ennyire hatékony értékesítői egységet a cégedben, amely őrületbe kergeti a konkurenciádat, miközben te képes leszel annyi eredményes "huszárt" előállítani, amennyit szeretnél?
Kattints a képre!

Huszárvirtus

Családi Életvezetés

Családi Életvezetés

Itt az ideje, hogy átlásd az összes pénzmozgásodat!

Cashflow Családi Életvezetés

Családi Élettervezés

Családi Élettervezés

Itt az ideje, hogy átlásd az összes pénzmozgásodat!

Családi Élettervezés