Hogyan győzd le pénzügyi nehézségeket?

Esettanulmány egy pénzügyileg kivéreztetett cég sikeres talpra állásáról

Válság

Már régebben meg akartam írni ezt az esettanulmányt, de a válságról szóló különböző írások a beérkezett kérések alapján hátrébb tolták ezt az írást. Viszont nagyon tanulságos ez is!

Volt szerencsém egy nagyon érdekes és kihívást jelentő feladatot kapnom tavaly ősszel.

Egy autókereskedő cégről van szó (név nélkül természetesen), akit meglehetősen nehéz pénzügyi helyzetben ért a válság, és ugye tudjuk, hogy a válság által leginkább sújtott területek egyike az autóipar volt.

A megbízást először nem akartam elvállalni, mert az előzetes információk alapján egy lyukas garast sem adtam volna a cég sikeréért.

Ami miatt mégis kötélnek álltam az az volt, hogy az importőr – a szóban forgó cég fő beszállítója – azt nyilatkozta, hogy ők hisznek abban, hogy ez a cégük megmenthető, sőt ebben annyira hisznek, hogy hajlandóak részben finanszírozni az én munkámat.

Nos, ha ők ennyire bíznak a sikerben, továbbá a tulajdonosnak is határozott irányelve az életre általában, hogy ő mindent túlél, hát akkor essünk neki, mert két ilyen erős pozitív tényező jelentősen növeli a siker esélyét.

Úgy tudom, hogy több tanácsadó közül választottak ki engem, és nekiestünk a munkának tavaly ősszel.

A már jól bevált, sikeres reklám módszer – az ilyen volt, ilyen lett – alapján néhány főbb adat annak érdekében, hogy tudjuk pozícionálni a helyzetet:

Ilyen volt:
1. Árbevétele kb a korábbi 30%-ra esett, azaz 70%-ot elveszített.
2. A cég tartozás állománya nagyságrendjében megközelítette az éves bevételét.
3. Havonta a havi bevételének kb 20-30%-nak megfelelő veszteséget termelt.
4. A létszám közel kétszeres volt az indokoltnak.
5. Az egyes területeken – szerviz, karosszéria, stb – a kifizetett bérek + járulékai több volt, mint amennyi árréstömeget termelt az adott terület.
6. A cégben bár minden pénzügyi adat a rendelkezésre állt, nem volt kontroll a céges működés pénzügyi részén.
7. Nem volt kialakult pénzügyi struktúra, amin keresztül a menedzsment képes lett volna jó kontrollt biztosítani, amin keresztül egyáltalán érzékelhette volna a történéseket a cégben.
8. A cég szinte minden vonalán pénzügyi tűz égett: APEH, bank, lízingcég, másik bank, importőr, stb.
9. A cég egy kiszolgáltatott állapotban, teljes hatásban igyekezett a tüzekre egy-egy pohár vizet löttyinteni, de nem volt egy egységes, átütő erejű stratégia, amely mentén tényleges tüzet lehetett volna oltani.

Ilyen lett:
1. Stabilizálódott a cég, nyereséget termel.
2. Valamennyi pénzügyi tűz el lett oltva, vagy olyan kontroll alá lett helyezve, amely keretek között tartja az adott problémát.
3. A menedzsment rendszeres vezetői gyűléseken egy kialakított standard struktúra mentén vizsgálja a cég működését minden üzletágra lebontva, vizsgálja a hatékonyságokat.
4. A létszám – bár a vezetőség törekedett a létszám megtartására – most lényegesen kevesebb, de a megmaradt termelő emberek ugyanúgy, vagy jobban keresnek, mint korábban.
5. A cég kifejezetten okozza a jelenlegi pénzügyeket, és bár a tartozás állomány még mindig jelentős, az út, amin járnak már helyes, és csak idő kérdése, hogy hogyan kezelik le végleg a korábbi évekből származó veszteségeket.

Meglátásom szerint, ha egy autókereskedő, aki eleve rossz állapotban érkezett el a válságba, ott elszenvedte az összes lehetséges bajt, és ennek ellenére a menedzsment képes volt megfordítani a céget, nos, akkor mindenki meg tudja ezt csinálni.

Számomra eddig sem volt kérdés, hogy minden kialakult helyzetet lehet kezelni, de ez most ismét bizonyságot nyert.

Továbbá ismét bebizonyosodott, hogy a tulajdonos és a menedzsment szándékán múlik minden, nem máson!

Erről többet a következő részben…

Horváth Zoltán
Cashflow Mérnök

Ajánlom másoknak is:
  • Print
  • PDF
  • email
  • Google Bookmarks
  • Digg
  • Facebook
  • blogtercimlap
  • LinkedIn
  • Live
  • MSN Reporter
  • blogmarks
  • MyShare
  • MySpace
  • NewsVine
  • Technorati
  • RSS
  • Mixx
  • Twitter

14 hozzászólás “Hogyan győzd le pénzügyi nehézségeket?” bejegyzésre

  • Zseli Csaba szerint:

    Szia Zoli!

    Gratulálok, ez nagyon szép eredmény! Ennyit a “nem lehet mit tenni” hozzáállásról. Mindig örömmel olvasom a blogodat, feltölt:) További sok sikert!

    Zseli Csaba

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Szia Csabi,

    köszi. Valban, ha nekik sikerült, akkor bárkinek! :)

    Üdv: Zoltán

    Válasz

  • Szia Zoltán!

    Örülök, hogy sikerült! GRATULÁLOK! Biztosan kihívással teli az út még, de a részsiker is siker és jó, KELL megünnepelni, elismerni ezeket is. Ugyanis egy kanál mézzel (=dicséret, elismerés, bátorítás, buzdítás, stb.) sokkal több legyet lehet fogni, mint egy hordó ecettel(=leszúrás, hibáztatás, számonkérés, stb.).

    Köszönöm az írásaidat! További sikereket kívánok!

    Üdvözlettel,

    János

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves János,

    nagyon köszönöm a soraidat, lelkesítőek! :)

    Üdv: Zoltán

    Válasz

  • Lőrincz Ildikó szerint:

    Kedves Zoli!

    Mikor kitört a válság rengeteg tanácsadó cég beindult és iszonyatos árakon ajánlottak/ajánlanak különféle tréningeket a válság kezelésével kapcsolatosan. Mikor rájöttem, hogy elszaladt velem a ló és túl sok helyre jelentkeztem – növelve a kiadásaimat – elkezdtem szelektálni. Ma már 2-3 tanácsadó maradt a listámon, köztük Te is. Időnként arról álmodozom, hogy meghívlak rendbe tenni a cégemet… De vajon ki bírom-e fizetni? Megéri-e Neked egy olyan kis céget kezelni mint a mienk? Annak idején volt itt tanácsadó, csinált egy felmérést, írt egy értékelést a hibákról, de megoldásokat nem ajánlott, semmi olyat nem mondott ami érdemben segített volna…(pl. nincs kulcsember rajtam kívül – hosszú történet, akkor ment el 5 év után.)
    Szóval, gratulálok, hogy tudtál segíteni az autókereskedőnek és a többi nagy vagy nagyobb cégnek, de mit kezdjen egy kisvállalkozás, ahol dolgozunk öten-hatan, rengeteg munkánk van (szerencsére) és mégis napi gondokkal kell küzdenünk mert nem tudom érvényesíteni sem a fizetési határidők betartását, sem a számunkra megfelelő árszinvonalat.
    Nagyon sokszor kapok visszajelzéseket (félmosoly, kétértelmű kérdés formájában – “nem akarja ezt a munkát?”) megrendelőtől ami arra kényszerít, hogy elgondolkozzam csődbe menjek teljesen vagy próbáljak a piacon maradni amíg vége nem lesz… vége lesz valaha ennek a kiszolgáltatottságnak, hogy a megrendelő megkövetelheti a gyors szállítást, de annyi napra fizet amennyire akar? 16, 30, 60? Ha az ember/vállakozó/ráadásul nő próbál szankcionálni felszólít, késedelmi kamattal fenyeget, kiró, stb. sértődve elvonul a konkurenciához. (Velem még nem történt meg így konkrétan, de volt már ügyfél aki itt örjöngött amiért egy partner cég megfenyegette hogy felteszi a saját honlapjára a nem fizetős partnerei közé és az volt a végső konklúzó, hogy oda sem megyek többé. Hiába próbáltam meggyőzni, elvárja mindenki, hogy ő legyen a kivétel. Mással lehet szankcionálni, de veleeeeeeeee?)
    Szívesen leülnék vállalkozó társakkal eszmét cserélni erről a témáról, ha lenne időm, de én vagyok a kulcsember és nagyon nincs időm egész napos előadásokra járni. Talán 2-3 órás előadást is kellene szervezni?!
    Bocsi, hogy ide ömlesztettem az engem leginkább foglalkoztató problémákat, most volt egy kis időm.
    Ui.: a pénzmozgásaimat naprakészen követem mióta az eszemet tudom (otthon is, itt is) de azt vettem észre, hogy ettől nem lett több pénzem csak tudom hova ment el….

    üdvözlettel: Lőrincz Ildikó

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves Ildikó,

    teljesen megértem a soraidből áradó érzéseket, és hidd el nem vagy egyedül ezekkel.
    Örülök, hogy ha a pénzmozgásaidat kontroll alatt tartod, akkor nem marad más hátra, minthogy árbevételt kell növelni.
    Ezzel kapcsolatban adnék egy kulcs gondolatot: minél több potenciális ügyféllel találkozol ügyfélszerzési céllal, annál több megrendelésed lesz.
    És minél több szerződésből tudsz válogatni, annál nagyobb lehetőséged van megfelelő kondíciók mellett szerződni.

    Én konzultációs tevékenységet közép méretű vállalkozásoknak nyújtok, ők a célpiacom.
    Az ő méretükben éri meg igazán a konzultáció, és így van ez velem is.
    Náluk tudok többszörös megtérülésre garanciát adni, illetve pénzvisszafizetési garanciát, ha nem sikeres az együttműködés.
    Ezt ma nagyon kevesen adják. És ennek a másik oldala egy nem olcsó napidíj, amiért én dolgozom egy-egy cégnek.

    Remélem megválaszoltam a kérdéseidet… :)

    Üdv: Zoltán

    Válasz

  • Kathy Summer szerint:

    Követendő példa mindenki számára, gratulálok!

    Kathy Summer
    http://profizmus.com/

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves Kathy,

    nagyon köszi az ő nevükben is! :)

    Üdv: Zoltán

    Válasz

  • Fazekas Éva szerint:

    Kedves Zoli!
    Kiváncsian várom mit válaszolsz Lőrincz Ildikónak.
    Én is ugyanabban a cipőben járok.
    Üdv:
    Fazekas Éva

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves Éva,

    már olvashatod is Ildikónak írt válaszom.
    Amennyiben van még kérdésed , kérlek tedd fel…

    Üdv: Zoltán

    Válasz

  • Lajos szerint:

    Kedves Zoli!

    Hát mi ilyen sokan vagyunk akik hasonló gondokkal küzdenek?
    A Te válaszaid segít nekünk,és felnövünk hozzád ,hogy igénybe tudjuk venni a szolgáltatásaidat,hogy még nagyobbak legyünk!

    üdvözlettel: Parragh Lajos

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves Lajos,

    nos, igen, soka a hasonló gondolat. Persze minden cég egyéniség, egyéni problémákkal, de egy szakértő számára a mögöttes okok általában hasonlóak, vagy azonosak! :)

    Válasz

  • Joó Gábor szerint:

    Sziasztok!
    Lőrincz Ildikónak szeretném üzenni, hogy semmiképp ne hagyja abba a munkáját, ne vigye csődbe a cégét. Legalábbis addig ne, amíg nincs újabb, jobb ötlete a megélhetésre. Szerintem ha van, vigye párhuzamosan a másikkal és ha az jobban működik, akkor váltson. Én elkövettem rengeteg hibát és ez a legmegfontolandóbb belőle. Most itt vagyok, alkalmazottként tengetem életem,…senki olyannak nem ajánlom aki igazi vállakozói gondolkozással megáldott vállalkozó volt. Bár más téren is tévedtem és azért alakult így a sorsom, de minden célom lerázni magamról ezt a droid mentalitást amit a sors kényszerít rám. Mindenkinek üzenem, inkább húzzunk bele, mint valaki is azt az igét szajkózza, hogy többször el kell bukni ahhoz, hogy sikeresek legyünk.
    Üdv: Gábor

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves Gábor,

    maximálisan egyetértek veled! Visszalépni mindig keserű, és néha nehéz újra indulni.
    Neked azt kívánom, hogy mindenképp kezd újra, ha van rá módod, biztos meg is tudod csinálni! :)

    Válasz

Itt lehet hozzászólni !

Családi Élettervezés

Családi Élettervezés

Itt az ideje, hogy átlásd az összes pénzmozgásodat!

Családi Élettervezés

Naptár
június 2010
H K S C P S V
« máj   júl »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
Huszárvirtus

Huszárvirtus az értékesítésben

Szeretnél-e egy ennyire hatékony értékesítői egységet a cégedben, amely őrületbe kergeti a konkurenciádat, miközben te képes leszel annyi eredményes "huszárt" előállítani, amennyit szeretnél?
Kattints a képre!

Huszárvirtus

Családi Életvezetés

Családi Életvezetés

Itt az ideje, hogy átlásd az összes pénzmozgásodat!

Cashflow Családi Életvezetés

Családi Élettervezés

Családi Élettervezés

Itt az ideje, hogy átlásd az összes pénzmozgásodat!

Családi Élettervezés