Válság, hatása és kezelése – Befejező rész

Világ „válság”, az „Isteni” színjáték?
Befejező rész

Válság

Összefoglaló tanulmány a válságról – egy 2008-ban írt tanulmány közreadása a Cashflow Mérnök blog olvasóinak!

 

Hogyan hat ez a helyzet, és hogyan reagálnak a vállalkozók?

Az általános bizalomvesztés jelentkezik a reálgazdaság szereplőinél is. A vásárlók vagy a vásárló erejüket (nem képesek vásárolni már, mert pl elveszítették az állásukat, vagy nehéz anyagi gondok közé kerültek) veszítették el, vagy a vásárlási hajlandóságuk csökkent le (elhalasztja a bútorvásárlást, vagy visszafogja napi költekezéseit).

Mindkettő odavezet, hogy csökken a piac nagysága. Megjegyzem, hogy ennek a csökkenésnek a mértéke tevékenységtől függő, más hatása van az autókereskedelemben, és más a hatása az élelmiszeriparban.

A lényeg, hogy a tevékenységek többségénél ilyenkor a piac zsugorodik.

A jó hír: nem szűnik meg teljesen!

A vállalkozók sajnos, általánosan nincsenek felkészítve egy ilyen válság kezelésére annak ellenére sem, hogy már átéltünk korábban más, de hasonló hatással bíró eseményeket is, pl az EU-hoz való csatlakozás, a multinacionális cégek gyors térnyerése Közép-Kelet Európában, stb.

Sajnos a jelenlegi válság, és annak hírei szinte sokkolták a vállalkozókat szerte a világban.

Sok féle módon reagálták le ezt a helyzetet a vállalkozók, sok féle stratégiával igyekeztek úrrá lenni a kialakult helyzeten.

Tapasztalatom szerint sokan a kivárásra játszanak, vagy egyszerűen megállt az idő, és nem tudják, hogy merre induljanak tovább.

Ami biztosan rossz stratégia ilyenkor, hogy ész nélkül kezdjük visszafaragni a kiadásainkat. A „fűnyíró elv” itt nem segít!

Ilyenkor az általános „kezelés”, hogy vágjuk vissza a legkényelmesebben visszafogható kiadásokat, mint a marketing, képzések, fejlesztések, természetesen most is rossznak bizonyul.

A világgazdasági válság a tömegeket éppen a szakadék irányába tolja. Ha azt teszed, amit a sokak tesznek, az fog veled is történni, ami velük: irány a temető!

TEHÁT, MI ÉPP ELLENE MEGYÜNK AZ ÁLTALÁNOS REAKCIÓNAK!

Először is, a helyes kezelés mindig az, ha növeljük a termelést, és a megnövekedett termelés majd „begyógyítja” az esetleges sebeket.

A piacról való visszahúzódás ilyenkor végzetes lehet. Pedig milyen könnyű lenne nullára csökkenteni a marketing, értékesítési kiadásokat, nem?

A helyzet az, hogy a piac nem szűnt meg teljesen!

Maradt fóka! Lehet vadászni még!

Igaz, hogy kevesebb van, és a vadászok száma rövidtávon nem változott, de azért még van fóka!

A vadászok közül ilyenkor vajon ki fog vacsorára fókát tenni az asztalra este? Az, aki kevesebbet ment a fóka után, vagy aki többet?

Azaz, ki fog elegendő bevételt elérni? Aki visszahúzódik a piacról, vagy aki megnöveli a jelenlétét?

Tehát az első lépés, hogy növeld meg a jelenlétedet a piacon! Növeld a kiáramlásodat a piacod felé, növeld meg a minőségi kommunikációdat!

További lépések is szükségesek ahhoz, hogy stabilan át tudd vészelni a jelen helyzetet.

A sorrendben a következő lépés, hogy meg kell változtatnod a működési alapodat ahhoz, hogy sikeresen tudd kezelni a válság hatásait.

Ez nyilván cégenként változó, hogy éppen mit kellene megváltoztatni, de néhány példával tudom érzékeltetni.

Például, ha eddig a cégedben nem volt nagy hangsúly azon, hogy fejleszd az embereket, és köztük magadat, akkor itt az idő, hogy olyan gyakorlati ismeretekre tegyél szert, amely kisegít a válságból.

Vagy, ha eddig nem helyeztél hangsúlyt a céges folyamatok megalapozására, akkor itt az idő, hogy a legfontosabb folyamatokat szépen megalapozd, leírd, és napi rutinná tedd. Ez jelentősen tudja növelni a hatékonyságodat.

A kezelés kötelező lépése, hogy takarékoskodj a meglévő erőforrásaiddal, ezen belül legfőképp a pénzügyi erőforrásokkal. A fölösleges, hasznot nem termelő kiadásokat most kell megszüntetni, de fontos, hogy ész nélkül csökkentjük a kiadásokat.

Ha valami 1000 Euróba kerül, és nem hoz semmit, akkor az drága.

Ha valami 100.000 Euróba kerül, és 200.000 Euró hasznot termel, akkor az nem drága.

A negyedik lépés, hogy készülj fel a szolgáltatásra. Logikus lépés, hiszen az első lépésben mindent megteszünk annak érdekében, hogy több piacot szerezzünk, azaz növeljük a megrendeléseink számát.

Emiatt fel kell készülnünk a megrendelések fogadására. A legrosszabb, amikor eladsz valamit, a vevő vágyik a termékedre, vagy szolgáltatásodra, és nem tudod szolgáltatni neki azt.

Tehát, el kell érned, hogy zökkenőmentes legyen a kiszolgálás akkor is, amikor bedőlnek – a jól végrehajtott első lépés hatására – az ajtón a vevők.

Az utolsó, de nem a legalacsonyabb prioritású stratégiai kezelési lépés a fegyelem megszigorítása.

Ha eddig nem volt figyelem azon, hogy mennyire fegyelmezettek a vevőid, vagy szállítóid, előbbi a határidőre történő fizetés, az utóbbi a határidőre történő pontos szállítás szempontjából, akkor itt az idő, hogy ezek a helyükre kerüljenek, és a legfontosabb folyamatok, illetve a te és a munkatársaid működése fegyelmezetté váljon.

Összefoglalva:

Tehát, összefoglalva van néhány megállapítás, amit tehetünk a válság túlélése érdekében:

1. azok a dolgok, amiket ismerünk, azokat tudjuk is kontrollálni,

2. amiket tudunk kontrollálni, azok nem tudnak ránk rossza hatással lenni,

3. amennyiben tehát ismerjük a válság mibenlétét, és ismerjük a kezelés helyes stratégiai lépéseit, akkor sokkal nagyobb eséllyel tudjuk felvenni a kesztyűt a válság hatásaival szemben,

4. ahhoz, hogy a cégünket ügyesen tudjuk vezetni a jelenlegi gazdasági-viharos, és zátonyos tengeren, ahhoz minimálisan ismernünk kell a cég működtetésének alapjait

Remélem, hogy sikerül hozzájárulnunk a sikeredhez!

Amennyiben úgy érzed, hogy ismerőseidnek, és barátaidnak is szükségük lehet erre az információra, regisztrálj itt  (lap alján) és küldd el nekik a kapott azonosítóddal a CFM Blog elérhetőségét, vagy bármely ingyenesen letölthető termék linkjét.

Horváth Zoltán
Cashflow Mérnök

Ajánlom másoknak is:
  • Print
  • PDF
  • email
  • Google Bookmarks
  • Digg
  • Facebook
  • blogtercimlap
  • LinkedIn
  • Live
  • MSN Reporter
  • blogmarks
  • MyShare
  • MySpace
  • NewsVine
  • Technorati
  • RSS
  • Mixx
  • Twitter

4 hozzászólás “Válság, hatása és kezelése – Befejező rész” bejegyzésre

  • A post-ot olvasva gondoltam át, hogy milyen jó, hogy nekünk válság álló termékpalettánk van!
    Hiszen pénzt megtakarítani mindenféle gazdasági helyzetben lehet, sőt, ilyenkor még többen érdeklődnek.
    D.Z.

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves Egyszeruenmilliomos,

    nem csak hogy lehet, de kell is megtakarítani, nem? :)

    Válasz

  • Ha pénzügyek szerint:

    Sokan döbbentek rá, hogy hitel helyett megtakarításban kell gondolkozni.

    A mostani pénzügyi válság rávilágított arra, hogy egyre kevésbé biztonságos és kifizetődő kereskedelmi bankok és üzleti biztosító társaságon keresztül tőkét, vagyont felhalmozni. Változik a Világ, változnak a pénzügyi szokások. Az emberek egyre nagyobb hányada, sok millió ember változtatja meg tőkefelhalmozási szokásait és azok hozamtermelő helyeit, nem ok nélkül.

    A gondolkodás módunk megváltoztatásával kell kezdenünk. A szegény és a gazdag ember között nem a jövedelmi, vagyoni helyzet, hanem a hozzáállás jelenti a különbséget. Számtalan esetet tudnék példaként felhozni, amikor valaki örökölt, lottón nyert és pár év múlva ismét nem volt semmije. Más pedig a vagyona elvesztését követő pár éven belül ismét tehetős ember.

    Az számít, hogy hogyan bánunk a pénzünkkel. A legfontosabb elkezdeni a tudatos pénzgazdálkodást. Összeírni a kiadásokat, bevételeket, megnézni, hogy hol folyik el olyan pénz, amit viszonylag könnyen meg lehetne tartani. Tudom, hogy ez nem csak tudatformálás, hanem életmód változtatás is egyben, de ha érezni fogjuk, hogy pozitív változást hoz az életünkben, akkor lesz erőnk végig csinálni. Eleinte nehéz, aztán napi rutinná válik, hogy másként nézzünk az egész világra.

    Hihetetlenül felgyorsult minden. Ma már a pénz nem a reál szférában keresi a helyét, hanem információ formájában száguld a Föld egyik pontjától a másikig, követve az egyedül megváltoztathatatlan (vagy annak tűnő) életciklust: mikor kel fel a nap és nyit a tőzsde. A befektetéseinket olyan nemzetközi vagyonkezelők forgatják, akik akár napon belül is áthelyezhetik azt kínai bankrészvényből chilei rézbányába, vagy amerikai CFD-ből orosz vállalati kötvénybe.

    Az én véleményem az, hogy a pénzügyeink kezelését ne bízzuk másra, fokozatosan tanuljunk. Ez azért is fontos, mert kellő ismeretek hiányában azt sem tudjuk eldönteni, hogy amit választunk, az valóban az-e aminek látszik.

    A tudást semmi sem pótolja

    Még a pénz sem.

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves Ha pénzügyek,

    nagyon köszi a hozzászólást, nagyon értékesnek tartom.
    teszek is említést – név nélkül – a következő blogban. :)

    Válasz

Itt lehet hozzászólni !

Családi Élettervezés

Családi Élettervezés

Itt az ideje, hogy átlásd az összes pénzmozgásodat!

Családi Élettervezés

Naptár
május 2010
H K S C P S V
« ápr   jún »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Huszárvirtus

Huszárvirtus az értékesítésben

Szeretnél-e egy ennyire hatékony értékesítői egységet a cégedben, amely őrületbe kergeti a konkurenciádat, miközben te képes leszel annyi eredményes "huszárt" előállítani, amennyit szeretnél?
Kattints a képre!

Huszárvirtus

Családi Életvezetés

Családi Életvezetés

Itt az ideje, hogy átlásd az összes pénzmozgásodat!

Cashflow Családi Életvezetés

Családi Élettervezés

Családi Élettervezés

Itt az ideje, hogy átlásd az összes pénzmozgásodat!

Családi Élettervezés