Adó ellen hatékonyságnöveléssel?

Hogyan tudom az adómat könnyebben megfizetni?

nagyobb hatékonyság egyenlő neked is marad az adó ellenéreAz elmúlt évek során több vállalkozónál is tapasztaltam, hogy kifehérítette a vállalkozását. Bár így több adót fizetett, mégis sokkal hatékonyabbá vált …

Legyünk hatékonyabbak, és akkor majd utána be fogjuk fizetni az összes adót.

Ez a gondolat már egy igen dicséretes gondolat, hiszen ezzel a vállalkozó már megtette az első lépését – legalábbis fejben – abba az irányba, hogy tisztességessé váljon az adózásban, és nyugodtan tudjon aludni.

A helyzet az, hogy van egy megfigyelésem ezzel kapcsolatban: így sohasem szokott nekik sikerülni.

Mivel nem fehér, hanem szürke/fekete, emiatt eleve megadják az alaphangot a munkatársaknak ahhoz, hogy ne legyenek hatékonyak. Ez egyenes következménye azoknak a pontoknak, amit az előző blogban, a bútoros vállalkozóval kapcsolatban felsoroltam. Ha egy munkatárs feketén kapja a pénze egy részét, akkor tudja, hogy nem lehet őt meghajtani, hiszen ő van zsarolási pozícióban.

Zárójelesen jegyzem meg, hogy többnyire – tisztelet a kivételnek – ezeknél a cégeknél fix fizetésen vannak az emberek, akár még az értékesítőknél is a fix alapfizetés a dominánsabb.

Szóval egy ilyen környezetben nehéz kifehéredni, és megértem azokat, akik azt mondják, hogy ebben a környezetben ez nem lehetséges. Nyilván itt a vállalkozó arra gondol, hogy ebben az adókörnyezetben, én pedig arra, hogy az ő saját céges belső környezetében.

A kifehéredési folyamatnak előbb kell elkezdődnie egy lépéssel, mint a hatékonyságnövelésnek. Mehetnek párhuzamosan, de a kifehérítést először el kell dönteni, határozott lépéseket kell tenni ennek érdekében, és ezután – akár már párhuzamosan – lehet a hatékonyságot növelni.

Példa: egy vállalkozó ismerősöm kb 4 milliárdos forgalmat bonyolít a cégével. A fizetések mintegy 10% feketén került kifizetésre. A cég nagyjából pozitív nulla eredménnyel zárt évről évre, azaz minimális nyereséggel. És ez volt a valóság.

Hozott egy döntést az egyik évben, és fogta, „lesz ami lesz!” alapon, és kifehérítette teljesen a cégét.

Nos, az utolsó évben már a valós nyeresége meghaladta a 200m milliót. És nyugodtan alszik, tudja hajtani a munkatársakat, akik egyébként főleg teljesítményarányosan vannak fizetve.

Hogy miért csak így működik? A következő blogban kifejtem …

Eredményes napot! :-)

Horváth Zoltán
Cashflow mérnök

Ajánlom másoknak is:
  • Print
  • PDF
  • email
  • Google Bookmarks
  • Digg
  • Facebook
  • blogtercimlap
  • LinkedIn
  • Live
  • MSN Reporter
  • blogmarks
  • MyShare
  • MySpace
  • NewsVine
  • Technorati
  • RSS
  • Mixx
  • Twitter

17 hozzászólás “Adó ellen hatékonyságnöveléssel?” bejegyzésre

  • Morvai Tibor szerint:

    Kedves Zoli,

    A csattanónál írod : Nos, az utolsó évben már a valós nyeresége meghaladta a 200m milliót.

    Ezt értem , de ez egyáltalán nem biztos, hogy azért lett ilyen nyereséges, mert kifehérítette.Ezer más oka lehet.
    Termék, szolgáltatás bővítéstől kezdve a hatékonyság növelésig,vagy költések ésszerű csökkentése, hogy egy pár dolgot megemlítsek.

    Ha esetleg az összefüggést leírod , hogy ebből miért következett ez az eredmény akkor akkor Ok.

    Így hiányosnak gondolom a történetet.

    Üdv,

    Morvai Tibor

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves Tibor,

    megvallom őszintén, hogy volt egy ilyen figyelemfelkeltő szándékom ezzel a csattanóval.
    Természetesen addig senki nem megy haza, amíg át nem adom ennek a pontos történetét.
    A következő blog erről fog szólni! :)

    Válasz

  • Erdész Tibor szerint:

    Csatlakozom az előttem szólóhoz!
    +még egy adalék. Nem e blog szerzőjéről van szó(!), de amikor azt látom, hogy igazán nagy marketing guruk is úgy hirdeték a terméküket/szolgáltatásukat, hogy X HUF vagy Y EUR (és X>>Y), csak éppen azY EUR-t egy (gyakorlatilag) offshore számlára (áfa mentesen) kell(ett) utalni;
    Vagy amikor “Nagy MNB Vezérünk” “véletlenül kifelejtett” egy apró tételt (konkrétan 800M HUF-t) a vagyonbevallásából, aztán kiderült, hogy az bizony (ha jól emlékszem) Cipruson “pihen”, akkor azért elgondolkodik a Vállalkozó.
    Kb. olyan módon és mértékben, mint a Bútoros Cég munkatársai…
    Támogatom én is, hogy tegyünk valamit a normális világért, de se hülyét ne csináljunk magunkból, se éhen ne haljunk!
    Azt pedig bizony kétkedve fogadom, hogy “csak attól” lett iszonyat nyereséges a cég, hogy kifehéritették. Volt ott még pár dolog a háttérben…

    Válasz

    Holbi megjegyzése:

    Egy megjegyzést szúrnék csak ide Erdész Tibornak.
    Verebes úr, aki 3× nyerte meg a magyar bajnokságot a Rába ETO focicsapatával anno, és vagy 3 más színű érmet is begyűjtött, szokta mondogatni: “A foci meccsek zömét a játékosok már az öltözőben elvesztik.”

    Én megvagyok győződve arról, hogy ez így van az üzleti életben is, csak sokkal durvábban. A gondolat teremtő erejéről nem akarok most irkálni itt, mert vagy szembenéz ezzel valaki vagy nem. Ez rég nem hit kérdése már.

    Szóval a lényeg: próbáljuk meg forintosítani azoknak a gondolatoknak a károkozó képességét, hogy “nem tudok senkivel beszélni az üzletemről, mert nem tudhatja meg …, mert nem szabad kiderülnie …., mert visszaélhetnek vele … stb.”

    A kommunikációs képességéből, a kommunikációjának minőségéből él minden vállalkozó – hiszen ezzel kelti azt a bizalmat, hogy tőle és ne a konkurenciától vegyenek. Milyen bizalmat kelt az a személy, aki azt sugározza (megmérhető frekvenciákon), hogy rejtegetni valóm van?

    Szerintem éves szinten százmilliókban mérhető egy középvállalkozásnál és legalább 10 milliókban egy mikro-vállalkozásnál annak a kárnak a mértéke, ami a szürke és fekete gazdaság kommunikációs visszatartási kényszere miatt éri a vállalkozást.

    Én legutóbb a Füredi lúgos ásványvíz ( http://www.furedilugos.hu/ ) kifejlesztőjével Dr. Szalay Viktorral beszélgettem erről. Ő azt mondta, hogy neki a csak és kizárólag fehér gazdaságban való tevékenység maximálisan bejött.

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves Holbi,

    köszi az értékes hozzászólást!
    Írok példát a következő blogban, hogy mik voltak az összefüggések az említett cégnél, hogyan érte el a nyereségnövekedést. :)

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves Tibor,

    igen volt más is, de ez volt a lényegi lépés, az áttörést hozó dolog.
    A következő blogban kifejtem, hogy hogyan, oke? :)

    Válasz

  • Kecskés Csaba szerint:

    Kedves Zoltán!

    Kíváncsian várom a blogot. :)

    De valószínűbb, hogy még nálam is kíváncsiabban várja a blogot az a festő-mázoló vagy egyéb személyi szolgáltatást végző vállalkozó, akit nem feltétlenül bíznak meg abban az esetben munkával magánszemélyek, amennyiben számlát ad + x%-ért…

    Egyszerű példa: ha lakásfelújításra egy magánszemély félretesz 500.000 Ft-ot, akkor sokan úgy gondolják, inkább legyen 500.000-ért több vagy jobb minőségű munka, vagy több elkészült felület, mintha ugyanennyit (vagy még többet) számlástul kellene fizetni.

    Legyünk reálisak is: a magyar vásárlók szokásairól készült felmérések azt bizonyítják, hogy az emberek legalább 75%-ánál az ár az első, aztán jön minden más.

    Abban azonban feltétlenül igazad van, hogy a 100% fehér ilyen jellegű vállalkozók felé az lehet a tanács: küzdjenek a maradék 25%-ért, illetve dolgozzanak főleg cégekkel, hiszen nekik azért sok esetben a számla jól is jön.

    Erre már lehet marketingstratégiát építeni.

    Üdvözlettel:

    Kecskés Csaba

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves Csaba,

    hát, igen a piacok eltérőek egymástól. És az is megfigyelhető, hogy ugyanazon a piacon dolgozó azonos tevékenységű szolgáltatók között van, aki magasabb áron, számlásan dolgozik, és több munkája van, mint annak, aki számla nélkül.
    Pedig az utóbbinak 100 fantasztikus érve van, hogy miért érdemes számla nélkül működni! :)

    Válasz

  • Demos szerint:

    Amíg itt olvasgattam, jött egy ajánlatkérés a web-oldalunkra ahová gond nélkül be is írták: “Megjegyzések: Számla nélkül lehet-e esetleg? A beszerelést és az elszállítást megoldanám én ha lehet! Üdvözlettel Ajánlatkérő” Kisker lakossági ügyfelek min. 1/3-a elsőre megkérdezi, hogy lehet-e famentesen és kb. 10% még tovább erőlködik, ha nemet mondtál. Lakossági szolgáltatásban (pl. szobafestés, javítás…) pedig sértésnek veszik ha számlát kérsz és el sem vállalják a munkát. Próbáljunk meg a jelenlegi realitásokból kiindulni, ne tegyünk úgy mint a T. jogszabályalkotók és alkalmazók akik egy olyan világról beszélnek amiről ők is tudják, hogy nem létezik, sőt nem is létezhet, mivel a jogszabályi környezetet olyanra alkották, amit nem lehet betartani vagy nem lehet néhány hónapnál tovább túlélni, ha betartod (idézet az APEH egyik elnökhelyttesétől).

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves Demos,

    hát igen, nagy a nyomás az etikátlanság felé a piac részéről bizonyos ppiacokon. Például azokon, amiket te is említesz.
    Ha valaki képzetlen vállalkozásból (azaz eladás, markating, pénzügyek, jogi dolgok, adóügyek, stb), akkor hajlamos rossz megldást hozni. Jelen esetben, ha egy kisiparos nem tudjsa, hogy hogyan kellene felnövekedni olyan méretre, hogy a kiadásait könnyebben tudja fedezni, akkor az egyetlen fejlődési iránya az lesz, hogy hogyan maradjon több a limitált bevételből. És ekkor az adó kikerülését fogja választani.
    Az APEH elnökhelyettes lehet, hogy nem a legjobb referencia, mert bár igaz az a része, hogy úgy állítják össze az adótörvényeket, hogy ne lehessen betartani, ő azért mégsem vállalkozó, sohasem épített céget, és sohasem kényszerült rá, hogy azt hatékonyabban működtesse.
    Való igaz, hogy ostoba az adójogszabályi környezet, mégis lehetséges – és ezt számalan példa is igazolja – tisztességesen működni.
    A titok: a hatékonyabb működés, amely eredménye, hogy belefér az adó is. :)

    Válasz

  • Demos szerint:

    Szóval a kifehérítés pénzügyi vonzatai egy magán piacra dolgozó kiskerben az alábbiak. 1. A teljes bevétel után 25% ÁFA – ha ráteszed az áraidra a vevők kb. 80-90%-a nem hajlandó azt megfizetni és elmegy a konkurenciához, – ha az árrésedből fedezed (ami a kiskerben kb. 20%) akkor teljes egészében el is viszi az árrést ezért ha fedezetet akarsz elérni (amiből legalább a költségeidet fedezni tudod) akkor a szállítóidat kell árcsökkentésre kényszerítened, ha sikerül. 2. Bérek utáni adók és járulékok 100%-ban befizetve – ha a dolgozókkal fizetteted meg, akkor a kézhezkapott bérük 30-50%-kal csökken azaz otthagynak, – ha a fedezettedből akarod kigazdálkodni, akkor az áraidat kell tovább emelni, azaz a forgalmad maradékának egy részét is elveszíted. 3. Nyereségadó: erre a továbbiakban nincs gondod, mert vastagon veszteséges lettél, csak a 2%-os “veszteségadót” kell bevinned otthonról. A kkv-k idén átlagosan 20-30%-os forgalom csökkenésről számoltak be a felmérésekben amivel a működőképesség határára kerültek – kifehérítés nélkül. Érdeklődve várom, hogy milyen módon érhető el a magyarországi magánfogyasztók össz-kereslet csökkenésének megfordítása az effektív (a vevők által ténylegesen megfizetett) árak jelentős emelése mellett.

    Válasz

  • Erdész Tibor szerint:

    Köszönöm, tudok a gondolat teremtő erejéről.. ;)
    Egyet viszont nem (csak)tudok, de rendszeresen tapasztalok is: A magyar mikro vállalkozások döntő többsége (sacc/kb. 90% felett)iszonyúan tőkehiányos, és leginkább arról szól, hogy saját magának munkahelyet teremt a “vállalkozó” (mivel alkalmazottként nem tud elhelyezkedni, vagy csak olyan összegért, amiből nem él meg.)
    Így frankón arra kényszerül, hogy “adót optimalizáljon”
    Erre már “fent” is rájöttek, időnként próbálnak normálisan együtt élni vele (lásd EVA bevezetése), aztán elkapja őket a szokásos mohóság/kapzsiság, és megeszik az (aranytojást tojó) tyúkot. Lásd EVA % emelése.
    Egy normális országban, a normális vállalkozásoknak simán meg kell élni a vállalkozói bevételből (nyereségből).
    De most komoly, hogy Magyarországot normális országként emlegetjük?!
    Nekem mondták már pár munkahelyen, hogy ha nem tetszik, el lehet menni. Elmentem. Általában (99%) jobban jártam. Most már ország szinten is mondják. El is fogok menni. Most ezen dolgozok. És utólag ne (se) panaszkodjon senki, hogy miért nem itt fizetek adót. Ők mondták, hogy húzzak el. :(

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves Tibor,

    teljesen megértem a gondjaidat.
    Amit itt látni kell, hogy az “adóoptimalizálás” miatt sokkal jobban visszafogja magát a vállalkozó, és végül többet veszít a réven, mint amennyit nyer a gáton.
    Szóval az éremnek van másik oldala is, sajnos azonban csak azt az oldalt látják, hogy milyen jó lesz, mert eladóoptimalizálok egy kis részt az államtól.
    És ez a mechanizmus független attól, hogy az adórendszer tisztességes-e, vagy sem. :)

    Válasz

    Erdész Tibor megjegyzése:

    Ezt is elhiszem, de amikor ott tartok, hogy már egy 10-15 e Ft-os tanfolyamot, eszközt, konzultációt, stb. se tudok megvenni, mert a bevétel nem elég a kiadásokra, akkor onnan nehéz egyedül talpra állni. Segítség persze van, pénzért. Ami normális dolog, én se dolgozok ingyen, de most nem tudom megvenni azt, amivel ki tudnék mászni a sz… gödörből.
    22-es csapdája. Nem újdonság a világtörténelemben, csak kellemetlen személyesen átélni.
    Ezzel kapcsolatban minden tanácsot szívesen fogadok. (majdnem azt írtam, veszek, de ugye…)

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves Tibor,

    az idevonatkozó kulcs-adat: minél többet mész ki ügyfelekhez azzal a szándékkal, hogy szerződést kössetek, és szolgáltass neki (vagy valamilyen terméket adj neki), annál több szerződést fogsz kötni, és lesz bevételed.
    Vevő maradt,csak többet kell hajtani értük, mert több a “vadász” is. :)

  • Erdész Tibor szerint:

    Tiszta Magyarország:
    mai ORTT döntés.
    Éljen a fair play!(?)..
    :(

    Válasz

    Cashflow Mérnök megjegyzése:

    Kedves Tibor,

    épp külföldön vagyok kissé kimaradtam a napi eseményekből.
    Mi ez az ORTT döntés?

    Válasz

Itt lehet hozzászólni !

Családi Élettervezés

Családi Élettervezés

Itt az ideje, hogy átlásd az összes pénzmozgásodat!

Családi Élettervezés

Naptár
október 2009
H K S C P S V
« szept   nov »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
Huszárvirtus

Huszárvirtus az értékesítésben

Szeretnél-e egy ennyire hatékony értékesítői egységet a cégedben, amely őrületbe kergeti a konkurenciádat, miközben te képes leszel annyi eredményes "huszárt" előállítani, amennyit szeretnél?
Kattints a képre!

Huszárvirtus

Családi Életvezetés

Családi Életvezetés

Itt az ideje, hogy átlásd az összes pénzmozgásodat!

Cashflow Családi Életvezetés

Családi Élettervezés

Családi Élettervezés

Itt az ideje, hogy átlásd az összes pénzmozgásodat!

Családi Élettervezés